Az ingyenes Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) lehetőséget nyújt arra, hogy egyszerűen, gyorsan és díjmentesen ellenőrizhess különböző adatokat egy adott gépjárművel kapcsolatban. Ez különösen hasznos lehet vásárlás előtt vagy egyszerű kíváncsiságból is. Mivel már korábban részletesen írtunk a rendszám alapján történő jármű lekérdezésről, így erre most nem térnénk ki részletesen.
Először látogass el a JSZP hivatalos weboldalára: https://magyarorszag.hu/ és azon belül a Jármű Szolgáltatási Platformra. Miután megadta a lekérdezni kívánt gépjármű rendszámát, már láthatod is a következő adatokat:
• Jármű típusa (személygépkocsi, motorkerékpár, tehergépkocsi, stb.)
• Gyártmány és típus (pl. Volkswagen Golf)
• Forgalmi engedély állapota (érvényes vagy lejárt)
• Műszaki vizsga érvényessége (utolsó vizsga időpontja és érvényességi dátuma)
• Biztosítási fedezet megléte (kötelező felelősségbiztosítás állapota)
Szubjektív véleményem!
Az utóbbi években divattá vált a használt autók előéletének lekérdezése különböző fizetős szolgáltatásokon keresztül. De vajon tényleg olyan hasznos információkhoz jutunk, mint ahogyan azt a szolgáltatók ígérik? Érdemes-e pénzt áldozni erre a célra? Nézzük meg a valóságot a járműelőélet-lekérdezés mögött.
Gondold végig a saját autóddal kapcsolatos eseményeket az elmúlt 10 évben. Hány olajcsere, szerviz, kisebb-nagyobb javítás, koccanás vagy baleset történt ez idő alatt? Most tegyél fel egy egyszerű kérdést: ezekből az eseményekből vajon mennyi került be egy hivatalos adatbázisba?
A válasz az esetek többségében: szinte semmi!
Ha a te autódról nem található hasznos információ az adatbázisokban, akkor miért gondolnád, hogy a következő autóról, amit megvásárolnál, több adatot találsz majd?
A jelenlegi lekérdező rendszerek főként korábbi, dokumentált sérülésekről adnak információt. Azonban:
• Hiányos adatok: Sok káresemény soha nem kerül be az adatbázisokba (pl. ha nem jelentik a biztosítónak)
• Nincs műszaki információ: A lekérdezés nem nyújt információt az autó tényleges műszaki állapotáról
• Hiányzó szervizadatok: Nem derül ki, hogy milyen szervizeket, alkatrészcseréket végeztek el
• Félrevezető értékek: Egy kisebb sérülés is tűnhet súlyosnak, ha magas javítási összeget látunk (pl. egy lökhárító sérülés akár 1,5-2,0 millió forintos kárként is szerepelhet)
• Hiányzó kontextus: Általában csak az összeg látható, fotók vagy részletes leírás nélkül, így nem tudjuk, pontosan mi történt
A kilométeróra-állást Magyarországon jellemzően csak két alkalommal rögzítik hivatalosan:
1. Műszaki vizsga során
2. Tulajdonosváltáskor
A két időpont között bárki manipulálhatja az órát, és ez a változás nem fog megjelenni semmilyen adatbázisban. Kétévente egyszer van hivatalos rögzítés, közben pedig lehetőség van a csalásra.
A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy:
• Néha az előélet-lekérdezés olyan autót mutat törésmentesnek, amelyet valójában többször is összetörtek
• Máskor pedig olyan sérüléseket jelez, amelyek valójában nem is történtek meg, vagy csak jelentéktelenek voltak
Nem csak az a probléma, hogy hiányos az adatbázis, hanem az is, hogy a meglévő adatok sem feltétlenül hitelesek vagy teljes körűek.
A járműelőélet-lekérdezés lehet hasznos kiegészítő információ, de semmiképpen sem helyettesíti:
• a szakértői szemlét
• a műszaki vizsgálatot
• az alapos próbautat
Mielőtt pénzt költenél ilyen szolgáltatásra, gondold végig, hogy mennyire lesz az valóban informatív és megbízható. Az esetek többségében jobban jársz, ha inkább szakértőt hívsz, aki személyesen megvizsgálja az autót, és valós képet ad annak állapotáról.
Ne feledd: a legjobb védekezés a használtautó-vásárlás kockázatai ellen nem egy fizetős adatbázis-lekérdezés, hanem a szakértői vizsgálat és az alapos körültekintés.